Χρήση Πλωτής Άγκυρας

Τι γίνεται όταν έχουμε κάποιο μηχανικό πρόβλημα στον κυρίως κινητήρα μας ή κάποια μη ανατρέψιμη, εκείνη τη στιγμή τουλάχιστον, βλάβη στο σύστημα καυσίμου, ενώ το μικρό ντεπόζιτο της βοηθητικής δεν επαρκεί για να καλύψουμε μια μεγάλη απόσταση; Ή όταν απλά ο καιρός είναι φορτωμένος και η βοηθητική δεν «ακούει», ενώ τα μίλια που έχουμε να διανύσουμε είναι πολλά;

Τι γίνεται στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε το φουσκωτό για κοντινές βόλτες ή ψαρέματα και δεν διαθέτουμε βοηθητική μηχανή, εφόσον δεν απαιτείται όταν δεν απομακρυνόμαστε περισσότερο από δέκα ναυτικά μίλια από την ακτή;

Που θα χρειαστεί

Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, οι οποίες ουσιαστικά συνιστούν ή οδηγούν σε ακυβερνησία, το φουσκωτό γυρίζει με την μπάντα του στον καιρό και παρασύρεται γρηγορότερα από τη θάλασσα, εφόσον εκτίθεται η μεγαλύτερη επιφάνειά του στον πνέοντα άνεμο και στον κυματισμό.

Το μόνο όπλο που έχουμε στα χέρια μας για να αντιμετωπίσουμε αυτήν την κατάσταση είναι η πλωτή άγκυρα, με τη χρήση της οποίας επιτυγχάνουμε δύο ουσιαστικά πράγματα:
• Να κρατήσουμε το σκάφος με την πλώρη στον καιρό, γεγονός που θα αποτρέψει το ανεπιθύμητο συνεχές μπότζι και την απρόσκοπτη είσοδο νερού στην κουβέρτα από το σκάσιμο τον κυμάτων στους πλωτήρες, ιδιαίτερα σε καιρούς φορτωμένους.
• Να εμποδίσουμε το σκάφος να παρασύρεται χωρίς αντίσταση από τα κύματα. Η πλωτή άγκυρα λειτουργεί σαν «φρένο» και ελαχιστοποιεί την κίνηση του σκάφους, κρατώντας μας κοντά στο στίγμα μας, ενώ παράλληλα μας προστατεύει από την πολύ επικίνδυνη προσέγγισή μας στα βράχια όταν βρισκόμαστε κοντά σε κάποια ακτή.

Γίνεται σαφές, λοιπόν, πως το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε όταν μείνουμε ακυβέρνητοι είναι να χρησιμοποιήσουμε την πλωτή άγκυρα. Και για να μη χάνουμε καθόλου χρόνο, πράγμα που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι σωτήριο, πρέπει να έχουμε μόνιμα προσαρμοσμένο στην πλωτή άγκυρα ένα μακρύ και ανάλογου πάχους σχοινί, το οποίο δένουμε στους ιμάντες της.
Έτσι, τη ρίχνουμε αμέσως στη θάλασσα και δένουμε το ελεύθερο άκρο του σχοινιού σε μια πλωριά δέστρα.
Μόλις τεντώσει το σχοινί θα αρχίσει να λειτουργεί η πλωτή άγκυρα, περιορίζοντας στο ελάχιστο την κίνηση του σκάφους. Το σχήμα κόλουρου κώνου της πλωτής άγκυρας τής επιτρέπει να γεμίζει γρήγορα με νερό, το οποίο λόγω του βαθμιαίου περιορισμού της διατομής της, καθυστερεί τη ροή του μέσα σε αυτήν.
Ο «εγκλωβισμένος» όγκος νερού, βρίσκοντας διέξοδο από το μικρότερο άνοιγμα της πλωτής άγκυρας, τη διατηρεί μόνιμα ανοιχτή και συνεπώς σε συνεχή λειτουργία. Όσο μεγαλύτερη είναι η πλωτή άγκυρα τόσο περισσότερος είναι και ο όγκος του νερού που εγκλωβίζεται μέσα σε αυτήν, και επομένως τόσο περισσότερο κρατάει το σκάφος.